Beiaard Plus

Multiplicity (Patterns VI, 2008)

MULTIPLICITY is een werk voor beiaard (door twee beiaardiers bespeeld) en 12 luidklokken. Het werd door Jacques Maassen geschreven ter gelegenheid van het Beiaard-Wereldcongres 2008 te Groningen. Het is opgedragen aan het Groninger beiaardduo Adolph Rots en Auke de Boer; zij verzorgden danook de première op donderdag 17 juli 2008, samen met het Groninger Klokkenluiders Gilde.
MULTIPLICITY is gebouwd op de altijd aanwezige onregelmatigheid in het geluid van luidende klokken. Daaraan wordt de strikte duidelijkheid toegevoegd van de vierkwartsmaat in het carillon. Het resultaat blijft onvoorspelbaar en daardoor spannend.
MULTIPLICITY is een autonoom werk van circa 21 minuten. Het maakt gebruik van het volledige gelui van 12 klokken (Van Trier/1577, Van Bergen/1962, Eijsbouts/1992-94) en uiteraard de klokken in afzonderlijke combinaties. Zo zijn in het begin de Van Bergenklokken (1962) te horen, en wordt geëindigd met de Van Triercombinatie (1572), uitmondend in een enkele Eysboutsklok uit 1994. Daartussen vindt tweemaal een opbouw naar het maximale gelui plaats.

De beiaardiers zijn de ware solisten boven de kleuren van het gelui. Zij nemen op eigen wijze deel aan de generale crescendo’s. Hun spel bevat voorts citaten uit werken van Serge Rachmaninow en Arvo Pärt. Van Rachmaninow wordt geciteerd uit “Pasen, opus 5/4”, waarin deze zijn visie geeft op het typisch Russische klokgeluid (ZVON); overigens gaat Rachmaninow hierin terug op het klokgelui dat Modeste Moussorgski laat horen in de beroemde kroningsscène van de opera Boris Godunow (1869).  Van Pärt is een thematisch gegeven te horen zoals gehanteerd in “Fratres”(1977). Beide gegevens worden op repetitieve manier verwerkt en aangepast aan het idioom van de Groningse beiaard en luidklokken.
In Groningen bevinden de luidklokken zich onder de beiaard (die op circa 80 meter hangt). Om de muziek van beiaard- en luidklokken te synchroniseren maken de uitvoerders gebruik van stopwatches. In hun muziek is daarom een 30-tal momenten aangegeven waarin de partijen bijeen dienen te komen.
MULTIPLICITY is nummer zes in de serie beiaardcomposities die de naam PATTERNS draagt. Jacques Maassen begon deze serie in 1990.


 

Fanfare 2007

Ter gelegenheid van de “toogdag” van het Amersfoorts Klokkenluidersgilde, in 2007 zeven jaren oud, schreef Jacques Maassen een compositie voor zestig Amersfoortse klokken: het volledige zevengelui en de moderne concertbeiaard (Eijsbouts), bespeeeld door twee beiaardiers.
De compositie is genaamd Fanfare 2007 en is te beschouwen als een vervolg op de compositie die Jacques Maassen in 2000 schreef ter gelegenheid van de inwijding van het Amersfoortse zevengelui (Fanfare 2000 voor beiaard en koperblazers).  
Uitvoerenden zijn: het Amersfoorts Klokkenluidersgilde onder leiding van luidmeester Bauke Reitsma, Eriko Koide (Japan) en Jacques Maassen op beiaard.


 

Breda Nassau Fanfare (2007)

De BREDA

NASSAU FANFARE is gebaseerd op het kernmotief van het Bredase volkslied uit 1929: “Breda Vooruit, de klokken luiden”. Hierbij staan de blazers (de TORENBLAZERS BREDA) in groepen verdeeld op de tweede en derde omloop.  De Breda Nassauklok en de beiaard worden met de blazers gecombineerd.

Duur: ca.   Met stopwatches wordt per groep het begin van een volgend fragment aangegeven.
De BREDA NASSAU FANFARE is niet uitgegeven.

Eerste uitvoering: door de TORENBLAZERS BREDA,  het KLOKKENLUIDERS GILDE BREDA en stadsbeiaardier Jacques Maassen.
De BREDA NASSAU LUIDKLOK vormt de muzikale basis van deze korte hymne; de klok wordt bediend door het KLOKKENLUIDERS GILDE BREDA (KGB). Deze klok werd in 1695 gegoten en weegt 3500 kg.  Het opschrift meldt de naam van de schenker: Willem III, Koning van Groot Brittannië, Baron van Breda, Verdediger des Geloofs. Het is het enige muziekinstrument dat de naam draagt van een Oranje-Nassau.

 

De geledingen zijn:    

tweede omloop (40 m., hoogte luidklok) 4 blazers
derde omloop (60 m., net onder wijzerplaat) 8 blazers
vierde omloop (75m. begin spits) 4 blazers
ramen spits 3 blazers
koepeltje 4 blazers
Raming totaal aantal blazers: 23 blazers


 

Fanfare 2000

Fanfare 2000, voor beiaard en koperoctet. (beiaardversies voor 4 en 2 octaven)


 

The Myth (1989-1999)

Voor twee beiaardiers a Quatre Mains

  • Prologue
  • The Myth
  • Epologue

Bestel de partituur


     
    Home > Composities > Beiaard - Plus & 4 - mains